Eduard Duran Puig

Eduard Duran Puig

Neix a Sabadell i actualment viu a Santa Maria de Corcó (L’Esquirol)
Des de fa 27 anys que investiga i pinta amb la tècnica del tremp a l’ou i la posterior aplicació de l’oli sobre el tremp. Investigació que paulatinament es fa extensible a la recerca dels continguts simbòlics i espirituals de l’art.

A propòsit de l’art

És agosarat separar-se del símbol i captar la inspiració, seduir-la.
Ah! seduir-la demana una renúncia de tu mateix… de tot allò que estàs segur d’entendre, de les tècniques habituals, dels colors, de les formes, dels llibres, de la teva moral, dels teus precs, dels teus símbols, dels teus ritus… ja que el que havia estat escollit per a orientar-te esdevé un ídol, fins i tot el que sabies de més imprescindible.

A vegades, com per sorpresa, es presenta un claredat efímera que sembla obrir-se enmig d’una ranura. Per aquí, la musa, des de la seva muntanya alta es dona com una inspiració que busca la tangible mesura de l’art.

La podràs sovintejar pura? Això no és freqüent. Des del seu present intocable, no respon a violències, tal i com s’acostuma a fer a les terres conreades amb deliri. No, no respon a batzegades ni a una particular conveniència sempre fidel a l’astuta manera de subsistir.

Respon a una seducció subtil farcida d’emoció, d’amor i de desig, fins que esdevé l’encarnació d’un fruit… d’un tast per als sentits.

Aquestes obres es contemplen, es toquen, s’escolten o s’oloren.

El gust, però, que demana la íntima comunió amb una substància, es complau amb la paraula quan brolla del poeta.
De tan subtil i tan densa!

Tzimtzum

Eduard Duran Puig: Tzimtzum

Tzimtzum – Tremp a l’ou sobre fusta i oli sobre tremp.

Tzimtzum es refereix a la contracció que d’alguna manera realitza l’Absolut des del moment, si és que podem parlar en termes de temps, en que “decideix o necessita” emanar creació. Per a que aquests primer alè d’existència, que ja es distingeix de l’Absolut, tingui el seu lloc, és necessari que en el si de l’Absolut es produeixi una contracció, i esdevingui un espai buit. I és en aquest espai buit on hi pot haver creació.

El terme Tzimtzum és hebreu, lligat a la tradició jueva, i està associat a la contracció que experimenta la dona quan deixa espai en el seu interior per al desenvolupament del seu fill. L’experiència d’aquesta concepció és probablement el més proper al procés que segueix aquest primer alè que emana de l’Absolut, fins a l’aparició dels mons.

Ibn’Arabi, el savi sufí per excel·lència, reflexiona sobre aquest tema tot comentant a propòsit del terme “Misericòrdia”. En la seva opinió, aquest terme és sinònim d’existència. De manera que, “exercir misericòrdia significa donar existència”. “Des de la seva perspectiva, “rahma” (misericòrdia) és, abans que res, l’acte de fer que les coses siguin”.

Aquest acte està en l’origen de totes les coses, sigui quina sigui la seva naturalesa. És un punt intacte on la creació encara no te consistència particular, i la dualitat encara no s’ha desenvolupat; es tracta de l’exhalació d’un primer alè.

Ibn’Arabi atribueix a aquest alè una qualitat substancial: “Aquest «alè» és una substancia (jawhar, Matèria Prima) en el que totes les formes del Ésser tan si son materials com espirituals, es manifesten.” I a aquesta qualitat substancial la denomina Naturalesa.

Segons aquest punt de vista, la Naturalesa és una alè de Misericòrdia.

A la vegada, compara l’emanació d’aquest alè a la descompressió que experimenta algú que, després de retenir la respiració, exhala: “Va exhalà” significa “va treure a l’Exterior el que estava en el seu Interior. D’aquesta manera, Ell mateix, després d’estar a l’Interior, passa a existir a l’Exterior”.

Aquest vincle entre la respiració i l’emanació de l’Absolut, és altament significativa, i potser, en la mesura que la nostra respiració és lentament substituïda per la respiració de l’Absolut, adquirim coneixement de la realitat.

Eduard Duran Puig: Caos

Caos

Eduard Duran Puig: Captaire

Captaire – Carbó i cretes sobre fusta.

Eduard Duran Puig: Celebrant la integritat

Celebrant la integritat – Tremp a l’ou sobre fusta i oli sobre tremp.

Eduard Duran Puig: El nen atent

El nen atent – Tremp a l’ou sobre fusta i oli sobre tremp.

Eduard Duran Puig: El vincle

El vincle – Tremp a l’ou sobre fusta i oli sobre tremp.

Eduard Duran Puig: Home amb tres cares

Home amb tres cares – Tremp a l’ou sobre fusta i oli sobre tremp.

Eduard Duran Puig: Naixement

Naixement – Tremp a l’ou sobre fusta i oli sobre tremp.

Eduard Duran Puig: La solitud de l'home que cerca els seus peus

La solitud de l’home que cerca els seus peus – Tremp a l’ou sobre fusta.

Eduard Duran Puig: Somni

Somni – Tremp a l’ou sobre fusta i oli sobre tremp.

Eduard Duran Puig: Un martini

Un… Martini – Carbó i cretes sobre fusta.